Cool Port

De laatste jaren wordt meer en meer gebruik gemaakt van koelcontainers (=reefercontainers) in plaats van koelschepen (=reeferschepen) voor het transport van onder andere groenten en fruit vanuit overzeese gebieden naar Rotterdam en andere Europese havens.

Om de aanvoer, op- en overslag van koelcontainers zo efficiĆ«nt mogelijke te kunnen laten verlopen en de koelketen gesloten te houden ondersteunt Fresh Corridor de ontwikkeling en passende ontsluiting van Rotterdam Cool Port in de Waal- Eemhaven op de zuidoever van de Maas. Hier ontwikkelt Havenbedrijf Rotterdam een knooppunt van modaliteiten met mogelijkheden voor shortsea, binnenvaart, deepsea, barge, spoor en wegvervoer. De huidige Fruitport, in de Merwehaven op de noordoever zal op termijn verhuizen. Het eerste traject van Fresh Corridor 2 stond in het teken van de ontwikkeling van een businessplan Freshport met een globaal ontwerp van een derde generatie Freshport aan de zuidover, ingericht als multimodaal import/export centrum voor versproducten met voorzieningen voor op- en overslag, cross-docking / groupage op een knooppunt van netwerken voor binnenvaart, koelschepen, shortsea en met aansluiting op ferry's en spoor.
Begin 2010 heeft Havenbedrijf Rotterdam besloten om de regie over deze ontwikkeling in de haven op zich te nemen. Inmiddels is het Freshport concept uitgebreid naar de gehele scope aan temperatuurgecontroleerde lading. Dit heeft geresulteerd in ontwikkeling van Rotterdam Cool Port. Meer informatie op de website van Havenbedrijf Rotterdam.

 

Onder deelproject Fresh Corridor 6 is een aantal deelprojecten opgestart ter ondersteuning van het concept Rotterdam Cool Port.

 
Begin 2011 is besloten het Transitieplan bedrijvencluster Fruitport onder te brengen in Fresh Corridor 5
 
 
Contact:

Havenbedrijf Rotterdam NV: Sofie Tolk, Jouke Schaap