Fresh Corridor 3 | Binnenvaartverbinding Maasroute - Rotterdam Venlo

Deelproject Fresh Corridor 3 (FC3) omvat de binnenvaartverbinding tussen Rotterdam en Venlo. In september 2009 hebben de eerste verladingen plaatsgevonden per binnenvaartschip vanuit de Waal- Eemhaven naar de bestaande binnenvaartterminal in Wanssum.
 
In het voorjaar van 2010 is een binnenvaartverbinding met de Zuid-Afrikadienst SAECS tot stand gebracht. Dit is een gecombineerde dienst van rederijen waaronder Mearsk, Safmarine, Mol, Dal en Hapag. Vanaf half april tot half mei 2010 zijn vijf trips uitgevoerd via binnenvaart met totaal 107 containers (=68% van het potentieel).


Window

Met ingang van week 17 2010, wordt gewerkt met 'fixed window' 64 Fresh Corridor. Window is het tijdvenster waarbinnen de barge kan laden. Voor een korte doorlooptijd is het van belang dat het window aansluit bij de lossing van het zeeschip. Een fixed window zorgt voor betrouwbaarheid van de tansittijd en elimineert een deel van de communicatie.


Proefplanningen

Groeneboom Containertransferium Ridderhaven, voert voor FreshWorld de regie over het binnenvaarttraject, bewaakt de planning en verzorgt de communicatie met de bedrijven, APMT en de binnenvaartoperator.
Nu er een structurele binnenvaartverbinding ontstaat voor de SAECS met een fixed window voor Fresh Corridor wordt binnen het project onderzocht of er een koppeling met Sea-Invest tot stand kan worden gebracht. Daarvoor worden proefplanningen uitgevoerd. Sea-Invest en FreshWorld zijn samen goed voor de helft van alle importcontainers fruit.

Cool Port
Bij vervoer met binnenvaart zijn continuïteit en volume van het ladingaanbod vereisten. Combinatie van vervoer van groenten en fruit van het zuidelijk halfrond met andere producten kan een positieve bijdrage leveren aan de opmars van vervoer via binnenvaart. Dit vermindert het aantal vervoersbewegingen over de weg. De CO2 uitstoot en de hoeveelheid fijnstof vermindert hierdoor substantieel. Dit geeft direct de samenhang aan met Fresh Corridor 2, ontwikkeling van de Coolport voor combinatie van diverse ladingen is ontwikkeling van de Cool Port van groot belang.

Betrouwbaar
Bij de binnenvaartverbinding Maasroute Rotterdam - Venlo, is een nauwe samenhang met het deeltraject dat heeft geresulteerd in een proef met binnenvaart voor het vervoer van containers vanaf de Maasvlakte naar de Ridderhaven ten behoeve van een toenemende groep fruitimporteurs in Ridderkerk en Barendrecht. Ervaring van de deelnemers, Jaguar the fresh company, Hispafruit, Bakker Barendrecht, Olympic Fruit, Verdi en Hagé/The Greenery International, leert dat ook op deze betrekkelijk korte afstand, de binnenvaart ten opzichte van wegvervoer kostenneutraal is. De betrouwbaarheid daarentegen is hoger dan bij wegvervoer. Dankzij de hogere betrouwbaarheid en planbaarheid zou je kunnen redeneren dat de integrale kostprijs afneemt. Bovendien wordt door het afgenomen aantal vrachtwagenkilometers een CO2 reductie gerealiseerd en kunnen controlediensten efficiënter werken.

Er is tevens een nauwe relatie met FC9 Controlled Atmosphere en FC10 Multi Modaal Support Systesm
 
Stuurgroep FC3:

  • APM Terminals
  • BCTN
  • Best Fresh Group
  • Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart
  • Coolboxx
  • ECT
  • Freshpark Venlo
  • Freshworld Barendrecht
  • Maersk Benelux
  • Port of Rotterdam
  • The Greenery

Contact:

Rein Osinga, Freshworld Barendrecht

drs. J.C.J. (Jaap) Stumphius, van de Geijn Partners